Rodinní Válečníci

C.k. vagóny Velké války

z Chomutovského depa (železniční depozitář Národního technického muzea v Praze) a Legiovlaku.

 

V železničním depozitáři jsou dva vagóny s nimiž cestovali naši Rakousko – uherští pradědové na frontu Velké války.

1.   Krytý nákladní vagón vyrobený kolem roku 1904 pro k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands–Nordbahn – c.k. privilegovaná Severní dráha císaře Ferdinanda (KFNB). Společnost která jako první zahájila v roce 1839 železniční dopravu parostrojem na našem území mezi Vídní a Břeclaví. Vagón byl určen pro přepravu běžných zásilek a v případě potřeby armády (mobilizace–válka) i pro přepravu mužstva a koní – Für 40 Männer oder 6 Pferde – pro 40 Mužů nebo 6 Koní. Z provozu byl vyřazen v polovině 50let Československými státními dráhami, pro které jezdil od 28. října 1918.

Železniční vagóny – Für 40 Männer oder 6 Pferde i s Armeefahrküche M. 09

2.   Krytý nákladní vagón – Für 40 Männer oder 6 Pferde vyrobený firmou Ganz v Budapešti roku 1895 pro Magyar Királyi Államvasutak – Maďarské královské státní dráhy(MÁV) založené v roce 1868. Za Velké války byl určen pro přepravu zásob a materiálu na frontu či Für 40 Männer oder 6 Pferde – pro 40 Mužů nebo 6 Koní. Účastnil se také válečné přepravy a pro Československé státní dráhy jezdil až do roku 1959 (s pauzou ve II. světové válce kdy jezdil pro Slovenské železnice v Slovenském štátu).

 

Třetím vozem naši pradědečkové necestovali, ale po návratu z Velké války ho toužebně očekávali – vagón na přepravu piva.

3.   Chladící vagón na přepravu piva vyrobený firmou František Ringhoffer Smíchov v Praze roku 1896 pro Měšťanský pivovar v Plzni (Prazdroj), prodaný během Velké války Prvnímu akciovému pivovaru v Plzni (Gambrinus). Pro pivovary jezdil až do poloviny 50let.

Náklad se během přepravy chladil ledem. V zimě se zde topilo, proti zmrznutí nákladu – piva.

 

4.   Snad jediný vůz z Velké války, který je v současnosti v provozu je Krytý nákladní vagón výrobního čísla 72244 vyrobený firmou František Ringhoffer Smíchov v Praze roku 1906 pro kaiserlich-königliche Staatsbahnen – Císařsko–královské státní dráhy (k.k. StB) založené v roce 1884. Za Velké války byl určen pro přepravu zásob a materiálu na frontu či Für 40 Männer oder 6 Pferde – pro 40 Mužů nebo 6 Koní.

Dnes provozovaný Československou obcí legionářskou v projektu Legiovlak jako pojízdná kovárna – dílenský vůz. Slovenským vlastníkem byl opraven, při čemž se našlo výrobní číslo i stopy v kovovém rámu vozu po průstřelech z doby Velké války. Stal se z něho slovy klasika (plukovník Otto Wagner) „Slavný vůz“. Československé státní dráhy jej provozovaly do roku 1970, poté sloužil jako skladový vůz na Slovensku.

 

Zdroj:

Vlastní archiv

Osobní návštěva Chomutovského depa 2015

Osobní návštěva Legiovlaku – Karlovy Vary 2016

www.csol.cz

https://cs.wikipedia.org/wiki/Severn%C3%AD_dr%C3%A1ha_c%C3%ADsa%C5%99e_Ferdinanda

Kontakt

Vyhledávání

 Stránky zaměřené na vojenskou historii


 

Navštivte Náš Svět

Naše cestovatelské stránky


Rodinní Válečníci jsou Archivovány

Novinky

22.03.2024 22:01

Přepracován článek o českém

C. a K  hulánském pluku Alexandra II. ruského cara č. 11, včetně článků o dvou příslušnících 2. jezdeckého pluku, pozdějším Štábním kapitánu jezdectva v záloze Kašparu Hintermüllerovi a podplukovníkovi jezdectva Josefu Kořínkovi. Přidán též článek o bratrech Bilíkových, Františkovi a Josefovi. První byl povýšen in memoriam do hodnosti brigádního generála a druhý byl poručíkem jezdectva v záloze. Oba též byli příslušníci 2. jezdeckého pluku ruských legií.   C. a K. český hulánský pluk Alexandra II. ruského cara č. 11 Více zde: https://rodinnivalecnici.webnode.cz/rakousko-uhersko/jezdectvo-rakouska-uherska/jezdecke-pluky-rakouska-uherska/    C. a K. český hulánský pluk Alexandra II. ruského cara č. 11 Více zde: https://rodinnivalecnici.webnode.cz/rakousko-uhersko/jezdectvo-rakouska-uherska/jezdecke-pluky-rakouska-uherska/    C. a K. český hulánský pluk Alexandra II. ruského cara č. 11 Více zde:...
06.02.2024 22:17

Lékař pluku Otakar Karlík

   Pozdější Plukovník zdravotnictva Otakar Karlík, jeho cesta a služba ...
08.12.2023 22:07

Další důstojník 2. jezdekeho pluku Zrzavý Jiří

Štábní kapitán jezdectva Jiří Zrzavý, jeho nadřízený do kvalifikační listiny napsal: „Velmi spolehlivý vůdce v boji rozvážný … Velmi statečný“.
08.12.2023 21:39

Major Emil Schubert Edler von Schutterstein

Šlechtic mezi legionáři, slovní spojení zní stejně utopisticky jako pan továrník mezi proletáři. Přesto pozdější Major jezdectva Emil Schubert Edler von Schuttersein, byl důstojníkem 2. jezdeckého pluku a jezdecké umění předával svým kolegům a později se podílel na vypracování jezdeckého řádu.
05.12.2023 22:22

Poddůstojník Ladislav Brož legionářského 2. jízdního pluku,

Poddůstojník Ladislav Brož legionářského 2. jízdního pluku, začínal jako jezdec u Rakousko–Uherského u Hulánského pluku č. 11 a po vzniku Československa sloužil až do okupace u Dragounského pluku 2 v Olomouci.
02.12.2023 22:51

Dragounský pluk 2

Kompletně přepracován článek o 20ti leté historii Jezdeckého (později Dragounského) pluku 2 v Československé branné moci.
09.12.2022 21:36

Velitel eskadrony 2. jízdního pluku na magistrále Brigádní generál JUDr. Josef Koutňák

Po návratu z Ruska pozdější Brigádní generál JUDr. Josef Koutňák dostudoval v roce 1921 právnickou fakultu a v roce 1922 absolvoval Válečnou školu v Praze. Postupně velel jezdeckým plukům 10 a 8, jezdecké brigádě 1, byl přednostou I.2. jezdeckého oddělení v MNO. Poté byl velitelem jezdecké brigády 2 a následně 2. Rychlé divize. Aktivně působil v odboji za II. světové války a v únoru 1945 byl zatčen. V červenci 1945 byl jmenován velitelem tankového sboru. V roce 1948 byl penzionován.  
04.12.2022 21:20

Poručík zdravotní služby Vladimír Hobza 2. Jezdeckého

pluku ruských legií, pozdější Plukovník jezdectva a poslední velitel Dragounského pluku 7 a jako Brigádní generál velitel poválečné 16. divize v Karlových Varech.  
03.12.2022 23:29

Kapitán legií Josef Dostál - Pozdější Přednosta Jezdectva

muž, jenž velel jezdecké četě, eskadroně, korouhvi, Jezdeckému pluku 4 v Klatovech, Jezdecké brigádě 1. Byl také profesorem Velitelské školy v Praze a přednosta I/2. oddělení jezdectva a remontnictva na MNO v Praze – Divizní generál in memoriam Josef Dostál.  
26.05.2019 21:26

Svobodník Ján Baumann

letecký mechanik Leteckého pluku 3 a příslušník letecké skupiny Československé zahraniční armády ve Francii ...
TOPlist

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si www stránky zdarma!Webnode